Czy jako rodzice możemy wpłynąć na tempo, w jakim nasze dzieci uczą się języka obcego, oraz na jakość tego procesu? Co oprócz wyboru właściwej szkoły językowej możemy zrobić, aby wspomóc nasze pociechy w rozwoju lingwistycznych umiejętności? Poniżej przedstawiamy pomysły na pracę z językiem obcym w domu, które z pewnością zachęcą dzieci do nauki i usprawnią proces nauczania.
Na początku musimy się upewnić, że zorganizowane przez nas środowisko pracy nad językiem obcym nie będzie dla dziecka stresujące. Nauka powinna odbywać się na zasadzie zabawy i nie wzbudzać poczucia nieprzyjemnego obowiązku. Podczas dobierania tematów i materiałów miejmy na uwadze zainteresowania dziecka.
Jedną z najprostszych, ale i najważniejszych metod nauki jest wspólne oglądanie obcojęzycznych programów lub filmów. Pamiętajmy, że zanim dziecko ułoży własne zdanie w języku obcym, wcześniej na pewno usłyszy dane konstrukcje zdaniowe czy zwroty. Programy powinny być oczywiście dostosowane do jego do wieku i zainteresowań. Dzieci w ten sposób nie tylko uczą się leksyki, lecz także ćwiczą umiejętność rozumienia ze słuchu oraz wymowy zasłyszanych dźwięków. Nawet nie zdążymy się zorientować, kiedy zaczną rozumieć oglądany materiał oraz powtarzać wykorzystywane w nim wyrazy i zwroty.
Proces nauki języka nieodłącznie wiąże się z wielokrotnym powtarzaniem zasłyszanego materiału. W trakcie nauki w domu wykorzystujmy piosenki i gry językowe, dzięki którym młodzi uczniowie będą mogli powtarzać usłyszane zwroty. Jeśli mamy obawy co do swojego talentu wokalnego bądź nie jesteśmy pewni, że dobrze wymawiamy słowa, zawsze możemy odtworzyć nagrania na CD lub innych nośnikach. Jeśli czujemy się na siłach, aby aktywniej uczestniczyć w procesie nauki, możemy również czytać naszym pociechom opowiadania w języku obcym. Modelujmy przy tym głos, wykonujmy żywiołowe gesty, a nawet wykorzystujmy zabawki, które mogą imitować postaci z książek. To wszystko spowoduje, że nauka języka stanie się dla dziecka nie tylko ciekawsza i bardziej absorbująca, lecz także łatwiejsza – dzięki połączeniu określonych gestów czy tonu głosu ze znaczeniem wyrazów i zwrotów występujących w opowiadaniach.
Uświadomienie najmłodszym uczniom, że nazwy każdego przedmiotu, zwierzęcia czy zjawiska mają swoje odpowiedniki w językach obcych, jest bardzo pomocne podczas nauki. Poznając nowe słówko we własnym języku, dziecko może jednocześnie poznawać jego znaczenie w języku obcym. Tak samo można postępować w przypadku pełnych zdań. Kiedy opisujemy otaczający nas świat, np. „świeci słońce” czy „pada deszcz”, powtarzajmy te same zwroty w języku, którego uczymy. Pamiętajmy jednak, że te same zwroty należy wypowiadać wtedy, gdy znajdziemy się w takiej samej sytuacji.
Niezależnie którą z metod wybierzemy, najważniejsze będzie stworzenie przyjaznej atmosfery, by nauka okazała się ciekawa, a ćwiczenia angażowały dzieci. Najszybciej uczymy się, gdy wykorzystujemy jak najwięcej zmysłów.
Czy chcesz, abyśmy skontaktowali się z Tobą w celu zaproponowania Ci odpowiedniego kursu? Wypełnij poniższy formularz: