W świecie biznesu umiejętność komponowania poprawnych e-maili jest kluczowa. Jeśli pracujesz w środowisku hiszpańskojęzycznym, nie ominie Cię konieczność stosowania tej formy komunikacji z klientami, kolegami, dostawcami lub przełożonym. Jak dobrze pisać maile służbowe po hiszpańsku? Podpowiadamy!
Maile służbowe po hiszpańsku - najważniejsze zasady
Kiedy poznajesz język obcy, musisz przyswoić nie tylko przydatne słówka, zwroty i niezbędne struktury gramatyczne, ale także zasady dotyczące pisania listów różnego typu. O czym należy pamiętać, tworząc maila po hiszpańsku?
- odpowiedni styl - podobnie, jak w języku polskim czy angielskim, styl maila należy dostosować do jego odbiorcy. Jeśli adresowany jest do osoby, której nie znasz osobiście lub łączą Was stosunki bardzo oficjalne, grzecznie i rozsądnie jest zastosować zwroty i stylistykę formalną. W przypadku adresata, z którym łączy Cię bliższa znajomość, możesz pozwolić sobie na styl bardziej nieformalny.
- układ blokowy - w przeszłości z założenia należało podzielić treść maila na osobne akapity. Obecnie w języku hiszpańskim tendencja ta zanika i preferowany jest układ blokowy. Nie jest on jednak obowiązkowy. Jeżeli pracujesz w międzynarodowej korporacji, podział na akapity jest nie tylko akceptowalny, ale często mile widziany przez osoby z krajów anglojęzycznych, które uważają go za bardziej czytelny.
- dwukropek po nagłówku - pamiętaj, że w nagłówku maila po hiszpańsku stawiamy dwukropek, a nie przecinek, do czego mogłeś przywyknąć w języku polskim lub angielskim, np. Estimado Señor Martinez: (“Szanowny Panie Martinez,”).
Język hiszpański w mailach - przydatne zwroty
Każdy email składa się z kilku części: nagłówka, wstępu, w którym wyjaśniamy powód napisania maila, części głównej, zdania kończącego i podpisu. W przypadku formalnych maili służbowych, warto znać kilka standardowych, często używanych zwrotów. Poniżej znajdziesz ich listę.
- nagłówek
A quien corresponda: - jeśli nie wiesz, do kogo konkretnie piszesz (np. kierujesz swój list do instytucji) lub nie znasz nazwiska adresata,
Distinguido Señor: - Szanowny Panie,
Distinguida Señora: - Szanowna Pani,
Muy Señor mío: - Drogi Panie,
Muy Señora mía: Droga Pani,
Muy Senores Mios: Szanowni Państwo,
Apreciados Señores: - Szanowni Państwo,
Estimado Señor Martinez: - Szanowny Panie Martinez,
Apreciado Sra. Martinez: - Szanowna Pani Martinez,
Querido Pablo: - Drogi Pablo,
- wstęp
Mi nombre es … - Nazywam się…
Escribo de parte de … - Piszę w imieniu…
Nos dirigimos a usted en referencia a… - Piszemy do Państwa w związku z …
Le escribimos en referencia a… - Piszemy do Państwa w sprawie…
Con relación a.../En referencia a… - Nawiązując do…
En esta oportunidad me pongo en contacto con usted para… - Kontaktuję się z Państwem, żeby…
Le escribo porque estoy interesado/a en conocer más sobre…- Piszę, ponieważ chciałbym dowiedzieć się więcej o…
Les escribo porque me gustaria postularme a… - Piszę, ponieważ chciałbym ubiegać się o…
Me gustaría recibir información sobre… - Chciałbym otrzymać informację na temat…
- zdanie kończące
Quedo muy agradecido/a por su ayuda. - Jestem wdzięczny za pomoc.
Le agradezco de antemano toda su ayuda. - Z góry dziękuję za pomoc.
Agradezco toda la información que puedan enviarme. - Będę wdzięczny za wszelkie informacje, jakich mogą mi Państwo dostarczyć.
Adjunto encontrarás el documento que solicitaste previamente. - W załączniku przesyłam dokumenty, o które Państwo prosili.
Quedo a la orden para lo que necesite. - Pozostaję do Państwa dyspozycji.
Por favor avíseme si necesita más ayuda. - Proszę o kontakt, gdyby potrzebowali Państwo dalszej pomocy.
Saludos cordiales. - Pozdrawiam,
Sinceramente, - Z poważaniem,
Respetuosamente, - Z wyrazami szacunku,
Edukacja językowa to nie tylko nauka słówek, gramatyki, ćwiczenie mówienia, czy pisania w języku obcym. Dobre kursy językowe, szczególnie te opracowane z myślą o środowisku biznesowym, przekazują także solidną porcję wiedzy na temat kultury, obyczajów i przyjętej etykiety. Poznając języki, uczysz się też wiele o zwyczajach i mentalności narodów, które nimi władają. Nie inaczej jest z językiem hiszpańskim.
Szkoła ProfiLingua oferuje kursy języka hiszpańskiego dla firm przygotowane z uwzględnieniem unikalnych potrzeb i oczekiwań Twojej organizacji. Działamy w aż 27 miastach Polski, dzięki czemu nasi lektorzy mogą dotrzeć do każdej lokalizacji. Oferujemy także kursy w formule online - elastyczne i wygodne, gwarantujące wysoką frekwencję Słuchaczy, dzięki temu, że mogą uczestniczyć w zajęciach bez względu na to, gdzie się znajdują. Kurs online pozwala też objąć takim samym szkoleniem językowym pracowników z różnych oddziałów firmy w całym kraju i redukcję kosztów. Skontaktuj się z nami i wybierz najlepszy kurs hiszpańskiego dla firm!
Czy chcesz, abyśmy skontaktowali się z Tobą w celu zaproponowania Ci odpowiedniego kursu? Wypełnij poniższy formularz: