Angielski w wersji biznesowej jest przydatny zarówno w komunikacji ustnej (np. prowadzenie spotkania, przedstawianie oferty, negocjacje, itd.), jak i pisemnej (np. oferty, e-maile, raporty, itd.) Jedną z form komunikacji pisemnej w firmie jest memo. Co to takiego i jak je stworzyć w języku angielskim? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

 

Co to jest memo?

Business memorandum, a w skrócie - memo - to rodzaj wiadomości w formie pisemnej, która używana jest w obrębie firmy. Ma ona specyficzny format i styl. Najczęściej stosuje się w nich język nieformalny (choć treść memo dotyczy spraw firmowych), a samo pismo ma charakter publiczny, jest ono wysyłane do wszystkich zatrudnionych osób w firmie lub jej dziale.

Memo stosowane jest w celu obwieszczenia decyzji, wyjaśnienia procedur, omówienia działalności firmy lub rozpowszechnienia informacji ważnej dla pracowników. W żadnym wypadku nie należy umieszczać w nim informacji poufnych.

 

Jak tworzyć memo?

Ton wypowiedzi w memo jest z reguły przyjazny i swobodny. Nie ma potrzeby stosowania zwrotów grzecznościowych, zalecana jest raczej zwięzłość i unikanie dygresji. Pisząc memo, umieść najważniejszą informację w pierwszym akapicie. Jeśli to konieczne, wykorzystaj kolejne akapity do rozwinięcia tematu i wyjaśnienia kwestii, które tego wymagają.

Niezależnie od tego, czy tworzysz memo w formie maila, czy papierowej, na samym początku zamieść w nim następujące elementy: 

  • adresat - wyjustowane do lewej strony, drukowanymi literami, na górze strony,
  • nadawca - wyjustowane do lewej strony, drukowanymi literami, zaraz pod adresatem,
  • data - wyjustowane do lewej strony, drukowanymi literami, zaraz pod nadawcą,
  • temat - wyjustowane do lewej strony, drukowanymi literami, zaraz pod datą.

 Dopiero poniżej wpisz główną treść memo. Nie zapomnij o czytelnym podziale na akapity!

 

Memo po angielsku - wzór

 Poniżej znajdziesz gotowy wzór memo w języku angielskim. Możesz go wykorzystać w razie potrzeby!

  

Memorandum

TO: ABC Sales Department

FROM: Jenny Commons

DATE: 13th February 2020

 

SUBJECT: Marketing Presentation

The marketing presentation you prepared and ran last Tuesday to showcase our new product line to the representatives of GDM was absolutely spotless and exceptional! 

Your product knowledge, enthusiasm, and professional attitude were impressive. The sales strategy implemented undoubtedly resulted in sealing the deal with Mr Brown!

Thank you for your commitment and outstanding work. You’ll find performance bonuses added to your next month salaries.

My sincere congratulations to all of you!

 

Pamiętaj, że memo nie jest formą odpowiednią do jednorazowego przekazywania dużej ilości informacji. Z założenia krótkie i zwięzłe, doskonale sprawdzi się, kiedy chcesz poinformować pracowników swojej firmy lub działu o konkretnym wydarzeniu albo decyzji.

 

Jeżeli chciałbyś swobodnie posługiwać się angielskim w sytuacjach biznesowych, sprawdź ofertę kursów językowych dla firm w szkole ProfiLingua. Z nami naukę zaczynasz od bezpłatnego audytu językowego i przedstawienia potrzeb swojej firmy. Skontaktuj się z nami, a my zaplanujemy kurs o odpowiadającej Ci długości, częstotliwości i tematyce zajęć. Żadna branża nie jest dla nas tajemnicą!  

Formularz Kontaktowy

Czy chcesz, abyśmy skontaktowali się z Tobą w celu zaproponowania Ci odpowiedniego kursu? Wypełnij poniższy formularz:

    Wyrażone powyżej zgody można wycofać w dowolnym momencie.